Βιοκαύσιμα από φύκια: Η κηροζίνη του μέλλοντος;

Όλοι συμφωνούν ότι το κλίμα πρέπει να προστατευθεί, παραμένει όμως ζητούμενο πώς θα γίνει αυτό, αλλά και με ποιο κόστος. Για παράδειγμα, τα αεροπλάνα είναι ένας από τους ρυπογόνους παράγοντες.

Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι μέχρι το 2050 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές θα αγγίξουν ετησίως τα 2,4 εκ. τόνους. Δηλαδή τα αεροπλάνα θα παράγουν παγκοσμίως το 20% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. 
Το πρόβλημα αυτό έχει επισημανθεί εδώ και χρόνια από τους ειδικούς.  Έτσι όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών ερευνούν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη βιομηχανία των αερομεταφορών.
Γνωστές είναι μέχρι τώρα οι έρευνες της Rolls-Royse και British Airways, αλλά και η πρώτη πτήση Boeing του ολλανδικού αερομεταφορέα KLM με βιοκαύσιμα. 

Πρώτη πτήση αεροπλάνου με βιοκαύσιμα



Στο αεροπλάνο επέβαιναν 40 άτομα, ανάμεσά τους η Μαρία φαν Ντερ Χέβεν, υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας και ο Γιόχαν φαν ντε Γκρόντεν, επικεφαλής του Παγκόσμιου Ταμείου Αρωγής για την Άγρια Φύση (WWF). Στην πειραματική αυτή πτήση (23.11.2009) χρησιμοποιήθηκε βιομάζα μόνον στον ένα από τους τέσσερις κινητήρες και μάλιστα μόνον κατά 50%. Παρ’ όλα αυτά η πειραματική αυτή πτήση αξιολογείται ως το πρώτο, ουσιαστικό βήμα.
Μετά την πτήση ο κ. φαν ντε Γκρόντεν, επικεφαλής του WWF είχε επισημάνει ότι η ανάπτυξη βιοκαυσίμων πρέπει να γίνεται με αυστηρά οικονομικά, τεχνικά και οικολογικά κριτήρια: «Χρησιμοποιούμε ένα βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς, έστω και αν η χρήση του βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και δεν έχει διασφαλίσει ακόμη άδεια κυκλοφορίας και χρήσης. Ποια τα πλεονεκτήματά του; Σε σύγκριση με την κηροζίνη εκπέμπει 80% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα! Όμως προειδοποιούμε: η παραγωγή βιοκαυσίμων δεν πρέπει να  οδηγήσει στην αποψίλωση δασών ή στην υπερβολική χρήση νερού ή να θέσει σε κίνδυνο την παραγωγή τροφίμων.»

Βιοκαύσιμα από φύκια 

 Στη Γερμανία πολλές εταιρείες και ειδικοί διαφορετικών τεχνολογικών κλάδων προσπαθούν να αναπτύξουν βιοκαύσιμα κατάλληλα για τη βιομηχανία αερομεταφορών, πλήρως εναρμονισμένα με το περιβάλλον και την προστασία του κλίματος.
Στα τέλη Ιανουαρίου στο Βερολίνο σε συμπόσιο με τίτλο ‘Πράσινη Ενέργεια’ η συζήτηση περιστράφηκε ακριβώς γύρω από αυτό το σημείο: την παραγωγή βιομάζας με αυστηρά οικονομικά και οικολογικά κριτήρια.
Στο Πανεπιστήμιο του Κιέλου, στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Βιολογίας, οι επιστήμονες ερευνούν εδώ και χρόνια τη δυνατότητα παραγωγής βιοκαύσιμου από φύκια.
Ο Τζον Μπότι, επικεφαλής του πειραματικού Aibus Α380 που θα λειτουργήσει με βιοκαύσιμο από φύκια λέει στο μικρόφωνο της Deutsche Welle: «Οφείλουμε να αντικαταστήσουμε την κηροζίνη με έξυπνα υλικά, π.χ. με φύκια. Κάνουμε τελευταία πειράματα με φύκια για την ανάπτυξη βιοκαυσίμων γιατί έτσι δεν επηρεάζουμε την αλυσίδα παραγωγής βασικών τροφίμων. Και επιπλέον τα φύκια για να μεγαλώσουν κατατρώγουν, καταναλώνουν διοξείδιο του άνθρακα.»

Το σημαντικό επίσης είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένα φύκια που μπορούν να καλλιεργηθούν και δεν χρειάζεται να χρησιμοποιηθούν παράκτια φύκια. Έτσι δεν κινδυνεύει η ισορροπία του θαλάσσιου οικοσυστήματος, αλλά ούτε και η παραγωγή δημητριακών, όπως γίνεται μέχρι τώρα για την παραγωγή βιομάζας από ηλίανθο ή σινάπι. Η παραγωγή όμως φυκιών βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο  υποστηρίζει ο Ότο Πουλτς, ειδικός επιστήμονας από το "Ινστιτούτο για την Επεξεργασία Δημητριακών" γι` αυτό χρησιμοποιείται η καλλιέργεια ηλίανθου ή σιναπιού: «Αυτή τη στιγμή παράγονται παγκόσμια 10.000 τόνοι βιομάζας από φύκια. Εμείς όμως χρειαζόμαστε εκατομμύρια τόνους ετησίως. Και για να τα καταφέρουμε πρέπει να καλλιεργηθούν τεράστιες εκτάσεις με φύκια.»

Επάρκεια με βιομάζα από φύκια θα υπάρχει όμως μετά από πέντε ή ίσως και δέκα χρόνια. Γι’ αυτό η βιομηχανία αερομεταφορών τόσο στη Γερμανία, όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο προσπαθεί να αναπτύξει και άλλες εναλλακτικές μορφές ενέργειας.

Σχόλια